ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Midsommar i Altea

Publicerad 2014-06-22 18:37:03 i Allmänt

Bloggen har legat nere några dagar och det beror delvis på att vi var tvungna att ladda på lite mer pengar på vårt mobila bredband (typ kontantkort) och så har det varit "fullt upp" - jobbigt med semester allstå :-)  NOT

Vi kom hit till värmen i torsdags kväll. Planet gick tio över sex och vi blev glatt överraskade över att höra piloten berätta att flygtiden bara var 2 timmar och 15 minuter. Dvs en kvart kortare än planerat. Sånt känns alltid skönt. Och det går inte att komma ifrån att de korta flygtiderna är en bonus när vi åker från Amsterdam.

Vi ville inte åka in och stresshandla på en kvart så vi åkte direkt hem, drog upp jalusier och gardiner och gick ut och tog en matbit på stan. Sjävlkart satt vi ute och termometern stod på 24 grader när vi strax före midnatt gick till sängs.

Midsommarafton blev det en tur till Carrefour för att bunkra upp med mat och dryck och sen gick vi ner på strandpromenaden för en lätt lunch. Kvällens middag skulle ätas hemma och vi hade köpt fin oxfilé till grillen. Men innan dess var vi ju tvungna att ta oss upp till kyrkplatsen för att beskåda när "midsommarstången i Altea" skulle sättas upp.
Hela den här helgen före den 24 juni går i fruktbarhetens tecken och på midsommarafton är det tradition att stadens unga män från flodens utlopp i havet ska bära upp ett träd upp till kyrkplatsen. En procedur på några timmar där det tunga bärjobbet hjälps upp av att åskådarna förser bärarna med Sangria att dricka och sprutar ner dem med vatten för svalkans skull.
När de sen slutligen framåt niotiden når kyrktorget åtföljda av sambaorkester har hundratals människor samlats där för att se hur trädet reses upp och fästs i stora linor mellan hustaken.
Trädet har helt skalats på grenar (utom en liten "ruska" i toppen) och det är ganska högt. När det har förankrats i marken börjar nästa del i firandet. Nu ska männen likt apor klänga sig upp på den kala stammen och fästa ett klädesplagg så högt upp som möjligt. Hela den här proceduren har visst med fallos-symbolik att göra - man ska visa vem som är starkast och vigast...... Och för säkerhets skulle finns självklart ambulans och sjukvårdare på plats :-)

Sen fortsätter festen i flera dagar. Live musik varje kväll/natt på kyrkplatsen och preocessioner med orkestrar. Allt avlutas sen på kvällen den 24 juni (som är den riktiga San Juan-dagen). Då samlas hela familjer på stränderna på kvällen. De har med sig mat och dryck och när mörkret lägger sig tänds det ljus överallt. Och slutligen vid midnatt - då ska kvinnorna vada ut i vattnet - allt för att befrämja fruktbarheten.

Men Midsommar betyder ju också bröllopsdag för oss. I år var det 31 år och det firades som brukligt med lite "bubbel" på terrassen (mellan lunchen på strandpromenaden och trädproceduren på torget alltså).

Igår lördag spelade vi golf i värmen. På dagarna är det 29-30 grader men vi hyrde en buggy och då klarar men att spela även om det är "svinvarmt". Vi hade som vanligt tävling oss emellan, och som så ofta är det spännande in i det sista. Och den här gången slutade matchen oavgjort :-)

Lördag kväll gick vi till La Costera för att äta middag. Det är en av Alteas absolut bästa restauranger och vi blev inte det minsta besvikna den här gången heller. En härlig meny som bestod av en "förrättsplatta" att dela på (massor av delikatesser men i smakprovsstora bitar bara). Till varmrätt en underbar torskrygg på champagnesås och så en Creme Katalan som avslutning. Mmmmmm - sen sov man gott......

Idag söndag var värmen oförändrad - men till det tillkom en kraftigt ökad luftfuktighet. Puh så mycket varmare det känns då. Men vi trotsade det hela och tog en promenad till marknaden i Albir. Det tar 55 minuter att gå dit och vi var rejält varma när vi kom fram. Micke köpte ett par nya innetofflor och ett par bälten sen blev det bara en baugette också (till kvällens middag).
Vi åt en liten tapaslunch på Bistro Amics dvs hos vår engelska "kompis" Tracy innan den långa vandringen tillbaka började.

Och nu är vi som sagt hemma igen. Micke gör "materialvård" inför morgondagens golfrunda (=putsar/tvättar våra golfklubbor) och jag sitter och "dokumenterar" våra senaste dagar. En liten drink var har vi också fått och snart väntar en sval dusch.
Ikväll blir det åter middag hemma. Jag lade kycklinginnerfileer i marinad i morse och dessa ska sen träs upp på spett och grillas. Till det en fräsch grönsallad.