ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Åter efter helgen i Belgien

Publicerad 2015-08-30 22:29:55 i Allmänt

Resan till Brugge blev ett litet äventyr. När vi passerade gränsen var det som att köra in på vägar som var tjugo år gamla. Skrämmande dåligt underhåll, motorvägar som var som tvättbrädor och med stora partier där vägbanan sjunkit ihop. I Holland är motorvägarna i otroligt bra skick, här var dom sämre än E4 trots att dom inte kan ha så mycket tjälskador. När vi hade ca en timme kvar ville vi stanna vid en mack för att ta en kaffe och gå på toa. Det fanns inga mackar vid motorvägen, inte en enda på nästan två timmar. Vi åkte av motorvägen och in på de mindre vägarna och där fanns det mängder av automatstationer. TIll slut hittade vi också ställen som var i stil med de mackar vi hade i Sverige för tjugo år sedan. Några pumpar och en liten "butik" i botten av en villa eller i ett mindre garage.

Som Anne skrev i gårdagens korta inlägg så tog det sedan onödigt lång tid att komma fram till vårt hotell. Det visade sig senare att det var värt det. Allt gick bra tills vi kom in i Brugge, men när när vi kom in i den gamla delen av staden, på Unescos världsarvslista, och skulle hitta vårt hotell så blev det värre. Vår gps hittade inte fram pga alla avspärrningar för lördagsmarknader och annat överallt.  Det var kullerstensgator med turister, hästskjutsar, marknader, enkelriktningar och allt möjligt. Men vi tog det lugnt och till slut hittade vi fram efter att ha gjort en stor omväg för att komma från "fel" håll till hotellet. Ett jättemysigt gammalt hotell där vi hade det charmigaste rummet vi någonsin haft tror jag.

Efter incheckning var det direkt dags att gå ut på stan, vi var sena och ville ha lite lunch. Vi stannade till ganska nära hotellet och åt en lunch som var kanon, i Belgien äter man nämligen god mat. Efter lunchen var det promenad i en stadskärna som är det finaste vi någonsin sett. Bara gamla byggnader, husens fasader går rakt ner i kanalerna, stora kyrkor med jättetorn och flera små och stora torg med restauranger. En gammal stadskärna med tegelhus, det är charmigt och framförallt rent och snyggt. Hästskjutsturer och båtturer passerar hela tiden.Vi tog en båttur och fick uppleva staden från vattnet. 35 personer i en liten båt under de låga broarna var häftigt. Man fick en ännu finare bild av staden då. Dessutom fick man se flera av de svanar som är berömda i Brugge.

I affärrerna dominerar den goda belgiska chokladen men där finns även en del "Brysselspetsar" dvs spetsdukar och annat som är knypplat på ett speciellt sätt. Nu kanske ni undrar om jag inte glömt något ? Men nej då, dom har mycket ÖL. Vi provade naturligtvis även detta. På stora torget tog Anne en körsbärsöl och jag en annan belgisk öl. (en riktig öl och ingen fruktdryck).

Efter en kort vila på hotellet blev det en riktig belgisk middag. I menyn fanns en hel sida med olika varianter av musslor. Vi fastnade för musslor kokade med Roquefortost. Oj oj oj vad gott det var som förrätt. Sedan blev det en köttbit på det. En riktigt bra middag. Sedan trodde man att man skulle sova bra, men vi bedrog oss lite. Sent på natten kom ett åskväder och ett ösregn som inte gick av för hackor. Dessutom orsakade det ett strömavbrott som säkert varade en timme. Jag tror ändå vi fick den nattsömn vi behövde efter en härlig dag.

Söndagen blev inte som vi planerat, vi hade tänkt att åka till staden Gent för att uppleva ännu en fin stad i Belgien. Efter upplevelsen med att inte hitta hotellet i Brugge ändrade vi planerna för att i stället åka ut till kusten och förstaden Zeebrugge där vi planerade att äta lunch innan vi styrde kosan mot "hemlandet" igen. Innan vi åkte blev det dock en liten promenad på stan igen. Vi kollade en konstutställning med bronsstatyer. När vi kom dit såg det stängt ut och en kvinna höll på att städa. När vi knackade på öppnade hon och sa att vi kunde komma in, det var hennes pappa som gjorde föremålen och hon själv var också konstnär, hon gjorde smycken som också ingick i utställningen, snacka om familjeföretag. För övrigt fanns det en hel del andra statyer i stan. I en av kyrkorna, "Onze lieve vrouw kerk" finns Michelangelos verk "Madonnan och Jesusbarnet"; Tyvärr var kyrkan stängd för renovering så vi kunde inte se den.

Innan vi åkte vidare var det dags för ytterligare inköp av choklad.  Man kan ju inte ha varit i Belgien utan att ha med sig lite choklad hem. Zeebrugge blev sedan en liten besvikelse. En ort som uppstått av att Brugges hamn ligger där, stora kryssningsfartyg och enorma lastfartyg av olika sorter. Efter lunch, mera musslor, så styrde vi kosan hemåt, det blev en kort färd innan vi fick vända. Vi kom till den storsta öppningsbara bro jag någonsin sett och som naturligtvis öppnades när vi kom. Ett enormt stort lastfartyg, svenskt, puttades i sakta mak fram av en bogserbåt, det tog tid. När vi sedan såg att det kom ett till bakom, innan den första kommit fram, insåg vi att kunde bli upp emot en halvtimmes väntan. Vi vände därför och åkte en "omväg" för att komma hemåt. Sedan gick det bra, förutom en liten felkörning vid Utrecht som medförde tio minuters fördröjning. Under hela färden var det runt 28 gr varmt och när vi kom hem 17.45 så var det 30 gr på balkongen.

Just nu blev jag avbruten av Anne som sitter och tittar på Kristallengalan, hon såg tydligen mig på bild när dom presenterade "Brottskod" som en av de som fick mest röster men inte vann. Tänk att man ska vara med överallt. Men "vi" vann tydligen inte.

Hur som helst så var det en härlig helg och vi kan varmt rekommendera staden Brugge för alla som vill uppleva en fin gammal stad. Det klart at den är fin annars skulle den ju inte varit med på Unescos världsarvslista.

Brugge levererar!

Publicerad 2015-08-29 19:45:15 i

En liten halvtidsuppdatering från Brugge.
Vilken vacker stad! Helt fantastisk och man förstår att den finns med på Unescos Världsarvslista. Som att vandra i en gammal film.

Men - inte nåt för bilar. Det tog oss en och en halv timme att hitta rätt väg till hotellet ( där vi hade reserverat p-plats). Bara avstängningar och enkelriktade gator . Till slut tog vi en rövare och körde mot trafiken.

Vädret på topp och hotellet också.  Nu har vi vilat benen och det är dags att gå ut och äta. Mer detaljer följer.

Äntligen fredag!

Publicerad 2015-08-28 21:34:00 i Allmänt

Eller egentligen så har det ju för mig varit en väldigt kort arbetsvecka eftersom jag låg däckad i feber och bara har jobbat tre dagar den här veckan.
Men febern tär så det var ganska kämpiga tre dagar att jobba. Hostar fortfarande och snuvan är inte heller borta så jag har kämpat mig igenom de här tre dagarna.

Jag var i alla fall tacksam över att inte blivit sjuk förra veckan för förra fredagen hade vi Handelsbankens nye VD på besök. Han tillträdde i våras och eftersom han inte besökt vår regionbank tidigare så var det alltså dags för en vecka sen.
Som vanligt vill VD  besöka bankkontor. Det är ju ändå hjärtat i vår verksamhet så han lyckades på en dag klämma in tre olika kontorsbesök. Och innan han åkte tillbaka hem igen så var det lite "läxförhör" med ledningsgruppen.
Det där med läxförhör var sagt med glimten i ögat, det var mest en uppdatering från oss om hur vår verksamhet ser ut idag och hur våra framtidsplaner ser ut.  Jag hoppas och tror att vi fick godkänt :-)

Nu har det blivit fint väder igen. Klockan är halv tio och det är fortfarande 19 grader ute. Mörkt såklart men en härlig sydlig vind som bär varm luft med sig.

Imorgon ska vi på utflykt. Vi åker till grannlandet Belgien och den pittoreska staden Brugge. Alla som varit där säger att det är en riktig pärla.
Vi räknar med att det stämmer. Vi har bokat hotellrum mitt i stan och på tillbakavägen på söndag hoppas vi ta en titt på en annan trevlig belgisk stad - Gent. Avrapportering blir det såklart!

Den översta och den nedre vänstra bilden är från vår balkong tagna strax före halv åtta ikväll. Då satt vi ute och njöt av båttrafiken med ett glas vin. Den högra bilden visar centralstationen från "baksidan". Bilden tog jag i morse när jag fick skjuts av Micke. Han utnyttjade också det vackra vädret genom att spela lite golf.

På väg att bli frisk igen

Publicerad 2015-08-25 22:07:08 i

Efter att ha legat däckad några dagar i feber, snuva och hosta känns det idag som att det håller på att släppa. Inget febernedsättande sen i morse och det känns skönt.
För att känna på om jag ska orka gå till jobbet imorgon tog vi en tur på stan under eftermiddagen.

Det blev spårvagnen till varuhuset  "Bikupan" där vi köpte nya Nespressokapslar och sen promenad  tillbaka via Nieuw Markt  där vi köpte musslor och blommor.

Trött blev jag men det gick så nu hoppas jag på att klara av att jobba imorgon.😊

"Vi" hade 2,3 miljoner besökare.

Publicerad 2015-08-24 17:15:00 i Allmänt

Självklart är det SAIL 2015 som dragit så mycket folk. Flertalet av dem har dessutom varit i vårt närområde.  Solen har lyst hela tiden från i onsdags eftermiddag  fram till i dag måndag på förmiddagen. Både i lördags och i söndags var termometern uppe på 29 gr på vår balkong.  Av det vi sett ute och från balkongen så har det varit god stämning, framförallt i alla tusentals båtar som har fyllt vattnen i SAIL området.  Enda smolket i glädjebägaren var att Anne började känna sig krasslig i fredagskväll och blev sedan liggande från lördag eftermiddag.  En förkylning med feber som håller henne däckad fortfarande.

Torsdagen och fredagen blev för vår del lite av vanliga vardagar. Förutom lite vardagligt "hemarbete" så tillbringade jag en del tid i solen på balkongen och tittade på ”spektaklet” i vårt vatten ”Oosterdok”.  Under dagarna har det anordnas olika event på olika ställen utmed och i vattnen. I torsdags var det en ”flytetygsparad” som började i Westerdok, där vi bodde tidigare och som slutade här i Oosterdok.  De kom i mål en liten bit bort men jag kunde ändå konstatera att det inte var så jättemånga ”båtar” som deltog. Några spektakulära skapelser fanns ändå. Den flytande baren som byggts vid vår kaj har varit ett välbesökt ställe. Vi själva gick dit en kväll och köpte med oss lite wokad kyckling mm, som vi avnjöt på balkongen.

På torsdagen var det också dags för nästa avsnitt i historien om mina höfter. Det har blivit bättre igen men är långt ifrån bra. Jag får ont av att gå lite längre sträckor. Tex spelade jag sju hål i fredags morse men fick så ont att det egentligen inte var någon idé.  Nu var det ett nytt besök på fysioterapin men denna gång för att prova ut inlägg till skorna. "Inläggsmannen" kunde konstatera att det inte bara var längdskillnad på benen utan att den nya höften var vinklad på ett sätt som påverkar gåendet. Så först ska vi få ordning på vinkeln och sedan på längdskillnaden. Jag börjar tröttna på det här nu. Speciellt med tanke på hur bra det gick förra året. Men som sagt det är bara att köra på. Det blir nog bra till slut.

Lördagen började med en båttur i SAIL området. Vi hade, som tur var, köpt biljetter innan och behövde inte stå så länge i kö. När paddan väl lagt ut så hamnade vi i något som mest liknade en lång och bred kö med båtar i olika storlekar som rörde sig fram med en hastighet av någon km i timmen på någon meters avstånd från varandra. I stort sett stillastående alltså. Detta gjorde dock att det gick att ta en hel del fina bilder på de stora skeppen, men även på andra båtar. En hel del ångbåtar deltog och de flesta provade sina ångvisslor titt som tätt. Nedre bilden visar den svenska båten "Götheborg" som är en replika av båten som sjönk 1745.

Eftermiddagen, då Anne blivit sämre, tillbringade jag återigen i solen på balkongen.  Den här gången var det ”Drakbåtsrace” precis utanför oss. Jag har aldrig sett det tidigare och jag blev mäkta imponerad över frekvensen i paddlarna. I fören satt en ”takthållare” och slog på en stor trumma. Han/hon hade också en frekvens som inte gick av för hackor. När man tittade närmare på de som rodde så var det många av dem som var i vår ålder. Alltså den yngre medelåldern !!!

När sedan söndagen kom trodde vi nog att det skulle plana ut, det kallades ju för SAIL  out. Inte så heller. Det var om möjligt ännu mer folk ute redan tidigt på förmiddagen.  Vid halvtolv tiden tog jag mig ner till kajen vid centralen, ca 400 m prom, och tog en färja över till Amsterdam Noord. Man hade satt in en större modell av ”vägfärja” där man kunde skeppa över 1100 personer på en gång. Snacka om ”boskapstransport”.  Färjan fick åka slalom för att kunna korsa trafiken med alla andra båtar. Men som sagt var god stämning och hjälpsamhet har nog gjort att även kaptenen på färjan varit nöjd.

Jag promenerade sedan utmed Noordsidan och fick se en del av båtarna på lite närmre håll. Fascinerande att se hur man förberedde de stora skeppen för utfärden. Det klättrade ungdomar högst uppe i masterna för att lösgöra seglen. Inte för att man skulle segla ut men det är vackert när de har sina segel utfällda. Återigen en eftermiddag på balkongen. Den här gången började det  märkas att det snart var över. Färre och färre båtar för varje timme och även mindre folk nere på kajen.

I dag, måndag, vaknade vi upp till en normal dag igen. Nu kan man ta ut bilen igen utan problem. Man kan cykla utan att trängas med tusentals fotgängare men det är också väldigt tyst om man jämför med helgen. Nåväl detta var nog det häftigaste evenemanget vi varit med om sedan vi flyttade hit.

Nu hoppas vi på att Anne repar sig och kommer igång igen för nästa helg är det dags för utflykt. På lördag ska vi ta bilen och åka till Brugge i Belgien. Det ska tydligen vara en jättefin stad väl värd ett besök. På söndagen tar vi oss tillbaka via staden Gent som även den ska vara värd ett besök. Vi får se om vi återkommer med något inlägg före det, annars hör vi av oss då.

"SAIL lN" i Amsterdam.

Publicerad 2015-08-19 21:38:00 i Allmänt

I dag var det första dagen på Hollands största evenemang i år. SAIL 2015, även kallat Tall Ships Race. Vi hade blivit förvarnade av kommunen, grannar och andra om att vi skulle blli "isolerade" i vårt kvarter eftersom alla vägar runt om skulle spärras av. Självklart skulle vi som bor i området få tillträde men det blir långa köer för att ta sig fram till där vi bor.

I morse skjutsade jag Anne till jobbet som vanligt på onsdagar eftersom jag spelar golf med mitt "gubbgäng". Golfen lämnar vi därhän i dag, inget att berätta om. När jag åkte hem från klubben var jag nyfiken på hur det skulle gå att ta sig hem. Det gick jättebra fram till ca två km kvar. Då var det kö som ändå rullade långsamt fram. När jag kom till vårt kvarter stod där en "trafikvakt", jag förklarade att jag bodde i området och uppgav vår postcode. Han vinkade glatt fram mig och jag kunde åka till garaget, som var i stort sett fullt. Nu har vi en garanterad plats, vilket betyder att vi får stå där det är ledigt, i dag blev det långt från hissen.

Efter att jag snabbt fixat till mig efter golfen gick jag ner till kajen utmed Ij-kanalen där alla stora skepp och andra båtar kom in i dag. Jag misstänkte att det skulle vara mycket folk men det var ännu mer.

Jag lyckades till slut ta mig fram till en bra plats där man kunde se skeppen komma in. Som vi sett på bilder från förr så är hela "Ij" fullt med båtar runtom de stora skeppen. Man undrar hur det kan bli så, det är ju bara en "vanlig" onsdag i Adam och det är hundratusentals människor runt kajerna och så många båtar att det inte går att uppskatta hur många de är. Man förstår nu att det kommer att bli närmare två miljoner besökare under helgen.

Nåväl jag fick, som sagt var, en bra plats, och kunde fota flera av de stora skeppen och de andra båtarna som var runtomkring hela tiden. I väntan på att Anne skulle komma och ansluta, höll jag den bra platsen. När hon kom så var det tyvärr bara ett par stora skepp som passerade men dom ligger ju kvar och vi skall se dem i helgen. Bland annat ska vi göra en rundtur med båt och se dem från sjösidan.

Förutom "Tall ships" så var kanalen fylld av andra båtar/fartyg som följde de stora skeppen in till Amsterdam. ett myller av stora och små båtar / fartyg, man undrar hur många sammanstötningar det varit under dagen.

Till och med en isbrytare fick plats på väg in. Efter att vi sett de sista stora skeppen gick vi hem till vår egen utsiktsplats på våning 4, där vi bor. Där kunde vi se att många av de "mindre" båtarna tagit sig ett snäpp in från det "stora" vattnet och hamnat utanför oss. Kanske var det den flytande baren / restaurangen utanför oss som drog båtarna till sig, man ville kanske fylla på med vätska !!!!

Nu ser vi fram emot de närmaste dagarna och helgen som förmodligen innebär att det fortfarande blir oerhört mycket folk och att vi inte använder bilen i onödan eftersom det verkar trögt att ta sig fram till vårt kvarter. Vi återkommer med vad som händer under SAIL 2015.

Från "Spanienvärme" till oktoberväder!

Publicerad 2015-08-18 07:06:00 i Allmänt

Så tog det vackra vädret slut. Helgen som gick var väl OK i alla fall temperaturmässigt men lite ostadig och inte så mycket sol.
Vi passade på att åka till en plantshop och köpa lite växter till balkongen. Verbenan hade gjort sitt under vår semester så krukan var ledig för nya utmaningar. Den här gången blev det en lite mer höstinspirerad samplantering.
Senare på eftermiddagen tog vi en promenad i stan där vi smälte väl in bland "övriga turister" när vi slog oss ned på en uteservering med ett glas vin.

Lördagkvällen var åter skön och eftersom kvällarna nu blir mörka så är det mysigt att tända upp lite ljus på balkongen. Den färgglada slingan påminner om kräftskiva men hos oss blev det bara hemgjord pizza i lördags.
Nån som däremot fick njuta av färska och egenfiskade kräftor var vårt lilla Gullefjun Nisse. Den här gulliga bilden skickade Rolle till oss i lördags. Visst ser han ut att njuta!

På söndag utlovades sämre väder så vi passade på att ta en promenad innan regnet. Den här gången tog vi oss runt lite i det området som senare i veckan ska förvandlas till Hollands största evenemang. Amsterdam Sail vilket alltså är gamla segelfartyg som samlas här från onsdag. Tall Ships Race tror jag det kallades när de var i Sverige för några år sen.Vi ville reka lite så vi vet vart vi ska gå och titta till helgen. Man väntar närmare 2 miljoner besökare så det lär bli fullt och kaos i stan.

På tillbakavägen hittade vi ett riktigt "shabby-chic"-kvarter. Dvs båtar och annat flytande där folk bor och där kommunen nu hotat att "rensa upp" området. Något som föranlett till protestlistor, Facebook-grupp och demonstrationer. Det var en till stora delar lummig och charmig gata/kanal, men visst fanns det också mycket som mest skulle kunna sägas vara skräp och på gränsen till slum också. Charmigt på dagen, men ingen gata jag skulle gå ensam på en mörk kväll.......

Promenaden avslutades på ett litet strandcafé där ett större sällskap i en jättestor "roddbåt" också hade pausat. Vi fick se proceduren som det innebär för dem att ta sig ut från bryggan och med alla åror försöka komma in i en jämn roddtakt.

På söndagskvällen började det sen regna "på riktigt" och det har inte slutat än ! Oavbrutet regn i ett och ett halvt dygn hittills. Och det ska enligt prognosen regna halva dagen idag också.
Vi hade tänkt spela golf ikväll - men den rundan får nog skjutas upp tills det torkat upp lite.......

Varmt och hög luftfuktighet

Publicerad 2015-08-14 19:09:29 i

Inatt vaknade jag många gånger av att åskan gick och regnet vräkte ner . Micke som sover med öronproppar vaknade bara en gång.
Men i morse när jag gick till tåget var det bara lite duggregn  kvar i luften. Behövde inte ens paraply.

Men den höga luftfuktigheten höll i sig hela dagen och det är fortfarande jättevarmt  ute. Man kan nästan tro vi tog med oss lite av den spanska värmen hit.

Vi sitter på balkongen och tittar ut på alla turister som flanerar förbi. Väntar på att det ska bli något svalare innan det blir dags för middag.

Revansch i Altea och nästan "Spanienvärme" i Adam.

Publicerad 2015-08-13 21:50:00 i Allmänt

Efter måndagens golfrunda kände vi att det var så kul att spela, trots värmen, att vi bokade in en runda till på tisdagen. Självklart kände jag att det var dags för revansch. Det var nog mer en förhoppning än något jag trodde på. Värmen var likadan som på måndagen, men det blåste inget, vi hade haft besök av Jocke och Niklas med "twinsen" fram till efter 01.00 på måndagskvällen så vi misstänkte att det skulle bli lite segt. Vi höll ihop spelet riktigt bra med tanke på omständigheterna. När det inte fläktar och är hög luftfuktighet så blir man svettig bara av att tänka på att slå ett slag eller gå två steg. Nu drack vi ordentligt med vatten så vi klarade oss. Tack och lov så fick jag min revansch, även om den var knapp. Två slags vinst brutto.

Från golfklubben åkte vi direkt till Tracy i Albir där vi åt en sen lunch / tidig middag. Goda grejer som vanligt. Den här gången blev det lite smårätter. En stor paprika fylld med köttfärs och getost, kycklingbitar på salladsblad med olika såser att droppa över samt fantastiska stora gambas som är kokta i vin, grädde och vitlök. Vi var mätta och nöjda när vi åkte tillbaka till lägenheten för den sista undanplockningen. Själva hemresan gick väldigt bra, flyget lyfte på utsatt tid och flygtiden var bara 2 tim och 15 min. Vi var hemma i lägenheten i Adam före 02.00. Där väntade det numera sedvanliga välkomnandet från våra grannar. En lite påse Schweizisk choklad och två glas förberedda för en miniflaska mousserande som stod i kylen. Dessutom mådde växterna på balkongen bra efter deras skötsel. Nu måste vi bjuda tillbaka ordentligt på något sätt.

I går hade vi en semesterdag för att återhämta oss efter den sena hemkomsten. Jag tror att det behövdes, vi hann "landa" lite. Handla och fixa balkongen och sedan en lite tidigare kväll än tidigare. Tur var väl det eftersom jag i morse fick lov att skjutsa Anne till jobbet. Tågkaos ! inga tåg mellan centralen och Schiphol pga signalfel. Nåväl, det var ändå den tiden jag brukar gå upp. När jag kom åter var det dags att återuppta träningen. Rehabövningarna har jag försökt köra även under "semestern". Efter detta gjorde jag en liten lunchkorg med sallad och vatten för att göra mitt årliga besök på "nördplatsen" vid Schiphol. Det var en perfekt dag med Spanienvärme i luften, 24 gr när jag åkte.

Bilden visar ett av världens just nu största passagerarplan på väg att lyfta, en Airbus 388, som har två våningar i hela planet och i den största versionen tar mellan 550 och  800 passagerare beroende på om man elat in i olika klasser. Vi har förut  berättat att det är mycket folk på "nördplatsen" när det är fina dagar. Parkeringen tar mängder av bilar och det finns till och med en stor "lunchvagn" där dom säljer allehanda rätter och drycker. Det var tät trafik med stora plan och en liten gul fågelbekämparbil som åkte runt och sköt knallskott, småraketer och annat för att hålla fåglarna borta från banan. Det gällde dock inte de små sjöfåglar som håller till i kanalerna/dikena som avgränsar området. I dag var det mycket barnfamiljer, läs: pappa vill föra över sitt intresse för flygplan på sina söner. Smågrabbar gick med kikare som var lika stora som dom själva och pappa kollade i någon app och berättade vilka plan som var på gång medan mammorna satt i en stol och solade och läste. Riktigt familjenöje och mycket fotografering. Själv åt jag min sallad i solen och tog lite bilder. En ganska härligt eftermiddag.

Från "nördplatsen" är det bara någon kilometer till golfklubben varför jag tog mig dit för lite träning. När jag kom dit insåg jag hur varmt det blivit. Vid startbanan blåste det rejält och var riktigt skönt i solen. På klubben var det ca 28 gr och även om det inte var lika fuktigt som i Spanien så räckte det till. Efter lite träning var det hämtning av Anne på Schiphol och sedan hem för middag. I kväll var det för varmt att sitta ute på den redan uppvärmda balkongen.

I området omkring oss har man nu börjat förberedelserna för "SAIL Amsterdam". Det som också heter "Tall ships race". Här är det Hollands största happening med ca 1,5 miljoner besökare. De största gamla skeppen, tillsammans med tusentals andra båtar, tar sig in från Ijmuiden där Nordsjökanalen går in till Amsterdam, "Sail in". Detta sker nästa onsdag och evanemanget pågår sedan till söndagen. Allt kommer att ske runtom där vi bor så det kommer att bli häftigt men säkert också bökigt eftersom alla gator stängs av och det kommer att bli packat med folk. I dag började man lägga pontoner för den flytande bar och restaurang som ska vara utanför oss. För er som varit här och vet var filmmuseet Ey ligger så är det där båtarna passerar förbi för att sedan ta sig förbi centralstationen och bort mot där vi bor nu. Jag återkommer helt säkert med bilder och annat nästa vecka.

Bilderna är tagna från vår balkong och visar bara en liten, liten del av förberedelserna på "vår" sida, de stora grejerna blir på andra sidan, dvs ut mot det stora vattnet Ij. Vi misstänker att det blir som vattenfestivalen men många gånger större. Det kommer att vara mängder med restauranger och barer som flyttar ut, scener med uppträdanden, andra typer av båtparader och även möjligheter att besöka de största gamla skeppen. Nu ser vi dock fram emot den första helgen hemma i Adam på ca en månad. Vi har inget speciellt inplanerat utan det får bli som det blir.

Jag kryper till korset en stund.

Publicerad 2015-08-11 14:41:57 i

Mina förväntningar inför gårdagens golf höll naturligtvis inte. Anne storspelade, gick på sitt handicap. Tyvärr för mig blev segermarginalen 7 slag. Jag kan inte skylla på värmen, lika för båda pch 37 gr är väl inget när man åker buggy !!

På kvällen var det grillmiddag med Niklas, Jocke o twinsen. En riktigt varm kväll. Dom gick hem efter 01.00.

I dag, i samma värme kom min revansch. Vi tog en extrarunda hyfsat tidigt med tanke på den sena kvällen. Jag lyckades vinna med två slag. Storseger med andra ord 😃

Nu sitter vi hos Tracy för en sista sen lunch innan vi ska hem och packa för hemresan. Sent i kväll, 22.40, lyfter vi mot Adam.

Altea i värmen !

Publicerad 2015-08-10 00:23:20 i Allmänt

Som ni vet så lämnade vi Gladö i fredags för att, efter en härlig svensk sommarvecka, åka till Altea och den "riktiga" värmen. Här nere har man varnat för höga temperaturer under hela sommaren. När vi landade i Alicante var  var det "bara"  32 gr. Återigen kändes det lite jobbigt (lyxgnäll) med 4 timmars flygresa plus 45 min försening. Vi jämför med ca 2,30 tim restid från Amsterdam.  Men det var härligt att komma hit igen även om värmen varit nästan odräglig. När vi kom till  hem, efter handling på Carrefour, fixade vi till i lägenheten och på terassen så vi kunde grilla köttet vi på köpt. Termometern visade på 30 gr när vi tände grillen vid 22 tiden.

Lördagförmiddag åkte vi till stranden i Calpe, bästa stället att vara om det är runt 35 gr. Bad och korsord, lyssna på radio och äta strandlunch är inte fel. När vi var nöjda på stranden tog vi oss till Jysk och hämtade ut en skänk som vi beställt sedan tidigare. Den ska ersättta en gammal gul furuskänk som stått i
vardagsrummet sedan vi flyttade in. Paketen vägde 67 kg tillsammans men det gick att bära upp dem trots värmen. Eftermiddagen och söndag förmiddag gick åt att bygga ihop den.

Redan på fredagskvällen hade vi fått besök av en liten katt på terrassräcket och taket utanför. Han var jättefin men vi var försiktiga eftersom vi trodde att han var vildkatt och då vill man inte bjuda in och sedan sticka iväg efter några dagar. Han kom tillbaka på lördagen var jätteintresserad. I morse, vid frukosten, var grannen ute på balkongen samtidigt som katten tittade in. Hon berättade att det var hennes katt och att den var fyra månader gammal. Naturligtvis blev vi glada och förklarade att vi gillar katter. Hon verkade lättad över det och nu ser vi fram emot en ny kompis när vi kommer ner framöver på lite längre tid.

Annars har vi umgåtts en del med Niclas och Jocke och "twinsen" Scott och Elliot. I går var vi hos dem på middag och för vår del även en sen två års uppvaktning för barnen. I förmiddags var Anne vid poolen och badade med dem medan jag var hemma och färdigställde skänken. Självklart gick jag ner till poolen när jag var klar. Vid poolen var det varmt och även i poolen var det varmt. Det blev sedan en lunch på den lokala baren "La Placita".

För vår del blev det sedan en lugn eftermiddag hemma, lite fix på balkongen och lite inställningar på skåpluckorna på den nya skänken. När vi senare gick upp till gamla stan för middag insåg vi hur mycket folk det är den här tiden. Spanjorerna har semester och det är fullt med folk i gränderna. Vi tycker att det är häftigt eftersom vi oftast är här på vinterhalvåret då det är mindre folk i rörelse.

På väg till vår pasta-middag passerade vi ett galleri där en tidgare konstnärsgranne till oss håller till. Han har bott på vår gata fram till för ett år sedan och vi har alltid hälsat på varandra och pratat några ord när vi mötts. Han har flyttat men har sitt galleri kvar. När vi kom in i galleriet hittade Anne, direkt, en akvarell som vi köpte. Kul att ha en tavla från Altea som är målad av någon som man "känner".

I morgon är det dags att åka till en kakelfirma och välja nytt terassgolv.Eftrersom terassdörrarna och fönstren i gästrummet håller på att murkna bort så har vi beställt nya.Samtidigt som det så byter vi golvet på terrassen eftersom det växer grönt och brunt i fogarna, hur mycket man än försöker få bort det. Inte så konstigt eftersom allt är 20 år gammalt.

Efter det hoppas vi på en golfrunda i värmen. Lördagen var hemskt varm med 38 gr utanför gästrummet. I dag har det varit lite mer behagligt. Inte mer än strax över 30 gr och lite vind. Får vi samma väder i morgon så blir det en perfekt golfrunda. Jag känner att mitt "långben" blivit så mycket bättre sista veckan så att jag tror att Anne inte kommer att ha en chans !!!!!! Som vanligt får jag väl krypa till korset i nästa inlägg. Ha  det bra i Sverige så hörs vi snart igen. När jag skriver detta är klockan lite efter 00.00 och det är mellan 25 och 30 gr.

God natt !

På väg igen

Publicerad 2015-08-07 14:08:13 i

En vecka går fort.
Nu sitter vi på Arlanda och väntar på boarding till Alicante och Altea.

Härliga dagar och underbart väder har vi haft.

Morgondoppet idag ska vi minnas när hästen kommer.
Och Nisse valde att sova hela sista natten hos oss.<3

Vi ligger efter i bloggandet!

Publicerad 2015-08-05 20:35:24 i Allmänt

Jisses - det är snart två veckor sen vi lämnade nån statusuppdatering här på bloggen. Man skulle kunna tro att det inte har "vart nåt" - men det har varit aktiva veckor.
För mig sista jobbveckan att städa undan inför semestern och för Micke började jobbet med att anmäla plåtskadorna på bilen till försäkringsbolaget. Vi får väl se vad de säger - vi har i alla fall anmält skadan och fått ett ärendenummer.

Sen var det lite packning och planering innan vi i fredags kväll satte oss på planet hem mot Sverige och Gladökvarn.
Det hade såklart hunnit bli helt nattmörkt innan vi var framme vid halvelva-tiden - men vi kunde inte låta bli att ta en tur ner i växthuset där vi blev helt häpna över hur mycket vindruvor vi har fått på vår vinranka. Minst 100 klasar hänger där och väntar på att mogna.

Lördag påbörjade Micke sitt planerade målningsjobb. Långsidan på huset (solsidan) samt vedboden krävde åtgärd och självklart även balkongräcket och spaljén mot allmänningen. Så det blev för hans del måla, måla - bara att passa på så länge solen skiner.

Och efter målningen tog han mod till sig och invigde uteduschen för i år. Med tanke på hur han lät så var det säkert jättekallt!

Söndag fick vi besök av Ippa och Christer som kom med kräftor och räkor och lite annat smått och gott. Så årets kräftpremiär (och antagligen enda ätningin) är nu avklarad. Goda svenska kräftor med liten nubbe - det är en del av Sverige i ett nötskal.

På måndag var det dags för mig att få till en snygg frilla igen. Hos min favoritfrisör och brorsdotter Christine. Hon var så himla bussig att hon kom in och klippte mig trots att hon hade semester - men så blir jag aldrig så nöjd med håret som när hon fixar det.
På kvällen kom Nisses husse över på lite grillning och lite senare på kvällen kom även vår hustomte Bror över och det blev lite "Gladö-skvaller" över ett glas vin.

Och just det Nisse..... Jo då - han kom redan första morgonen. Jag vaknade vid halv åtta och gick och öppnade balkongdörren och det dröjde kanske 15 minuter innan vi hörde honom tassa in och hoppa upp i sängen och gosa lite.
Men efter lite vatten och mat så gick han hem igen - och så har han hållit på de här dagarna. Han tittar över en stund. Blir klappad men går sen hem igen. Jag antar att vi inte "förtjänar bättre" med tanke på hur många gånger vi svikit honom.
Men - just nu i skrivandes stund (vi har nyss kommit hem från en dag hos svärmor i Enköping) så har han faktiskt kommit in och ligger nu och sover på en av fotpallarna. Vi får väl se om han vill stanna över natten eller om han föredrar att gå hem.

Idag passade vi som sagt var på att besöka Ulla och Rolf. Vi hade tänkt göra det imorgon, men när väderprognosen lovade regn på onsdagen så lade vi snabbt om schemat. Så nu kan Micke se fram emot ytterligare en trädgårdsdag imorgon. Det mesta är målat, men han vill även måla bubbelpoolens utsida som också torkat och blekts med åren.

Och på fredag bär det av till "riktig värme" dvs Altea.  Bara fyra dagar den här gången men det räcker nog.