ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Från Altea till London !

Publicerad 2016-12-07 21:44:00 i Allmänt

I vårt förra inlägg från Altea slutade vi med att vi skulle till vår restaurangkompis Tracy i Albir på fredagen. Det blev en "eftermiddagsmiddag" i solen. Härlig dag och vi satt ute hela eftermiddagen. Hon är på ett nytt ställe nu som är mer "riktigt restaurang" än de hon haft/jobbat på tidigare. Både Anne och jag åt kött av olika slag, det godaste kött vi ätit på länge. En trevlig eftermiddag som avslutades med bussresa tillbaka till Altea och klättring från stationen och upp till vår lägenhet.

Det blev en tidig kväll eftersom vi skulle upp och spela golf dagen därpå. Jag hann dock med att se till att klubbor och annan utrustning var i gott skick inför spelet.

På lördagen sammanstrålade vi med Tiina och Bernt på Villaitana på förmiddagen. Efter att väderprognosen halvt om halvt hotat med några regndroppar blev vi glatt överraskade när det blev ännu en dag med mycket sol. Som vanligt tävlade Anne och jag mot varandra utan handicap. Vi har ju i stort sett samma.

Första nio blev en berg och dalbana för oss båda med flera hål där vi fick fullt antal slag. Trots detta så var det exakt lika efter nian. Då hade det kryllat av sjuor, åttor och nior på olika hål. På andra nio fick jag igång mitt spel, vet inte hur eller varför. Jag gick på 39 slag brutto efter bla tre birdies i rad. Har aldrig hänt tidigare. Självklart knäckte jag Anne.

Kvällen tillbringade vi med Levinarna på en italiensk restaurang uppe i gamla stan och efter att vi kommit hem, inte så sent, så blev det en liten "stänkare på balkongen. Ett fint slut på en dag som börjat med en fantastisk soluppgång. En av bilderna i kollaget nedan är tagen dagen innan på väg till Tracy. En härligt blommande bougainvillea.

Självklart så har vår kompis Biloute varit och hälsat på lite då och då. Ofta har han kommit till porten när vi kommit hem på eftermiddagarna. Precis som han gjorde när vi kom i onsdagskväll. Han följer då med oss in och blir kvar en stund innan han går hem via terrassen. När vi kommit tillbaka till London fick vi en bild från grannen som visade att han numera går till vår lägenhetsdörr och lägger sig när kommit in i trapphuset. På bilderna nedan gör han Anne sällskap när hon står och stryker i sovrummet.

Eftersom det var utlovat "heavy rain" hela söndagen åkte vi till ett stort köpcentrum i en ort som heter Ondara. Det ligger några mil norr från oss. Vi behövde båda handla lite nya kläder att ha i Altea. Efter snart 8 år så finns det en del saker som inte duger längre. Efter lunch och återresa till Altea återstod lätt städning och färd till flygplatsen. Vi lämnade bilen på långtidsparkeringen och sedan var det dags att lyfta. Trots en liten försening gjorde en kort flygtid att vi landade strax efter 00.00 brittisk tid.

Då kom problemen. Vissa tåg hade slutat gå. Vårt direkttåg gick inte längre utan vi fick kliva av för byte i East Croydon. Där skulle det dröja ganska länge innan nästa tåg kom så det fick bli en taxi i stället. Vi tjänade säkert en timme på det och var hemma i lägenheten närmare 01.30

Väl hemma igen såg allitng bra ut. Fortfarande kalla nätter men växterna hade klarat sig bra under fiberduk. I måndags upptäckte vi att man satt upp belysning i träden i parken. Fint med lite ljus i mörkret.

I går, tisdag, uppdaterade vi vår pyntning inne med en julstjärna. Den passade bra på köksön.

För min egen del var det gym och uppackning i måndags. I går åkte jag till en drivingrange och slog lite bollar. Alla bra slag hade blivit kvar i Altea kändes det som. I dag var det gymet igen på förmiddagen och en tur till stan på eftermiddagen. Dags att köpa nya Nespressokapslar. Eftersom butiken låg granne med Harrods kunde jag inte låta bli att smita in och köpa lite av Harrods egen fudge och lite andra chokladgodisar. Under bussresan tillbaka hem konstaterade jag att det är fullt med julbelysning i parker och på gatorna. När jag kom hem höll det på att bli mörkt. Klockan var då ca 16.15

I morgon tänker jag åka till golfklubben och spela en runda igen och sedan går ju veckan mot sitt slut. Vi får väl höra av oss i eller efter helgen och berätta lite mer. Vi skall i alla fall på Royal Albert Hall på julkonsert på söndag.