ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Tillökning i familjen.

Publicerad 2016-11-07 23:21:00 i Allmänt

Nej nej vi ska inte ha barn utan det är bara vår lilla bil som fått komma hem. Som Anne skrev förra gången så fick vi inte med oss bilen hem i lördags utan vi fick klara helgen utan bil. Inga problem eftersom vi är vana. Lördagskvällens besök på vår "kvarterspub" Waterside blev lyckad, ett trevligt ställe där vi suttit ute flera gånger men nu, när mörkret faller och värmen försvinner, så var det dags att prova på att sitta inomhus.

Vi hade bord till 6.30 pm.När jag bokade berättade dom att det var bra att vi hade 6.30 eftersom dom skulle ha upp emot 200 Chelsea fans där timmarna innan. Chelsea spelade hemma mot Everton och ett stort antal fans brukar ladda upp här före matcherna. När vi kom dit var fansen borta, eftersom matchen började redan 5.30 pm, och det var inte fullt men tillräckligt mycket folk för att det skulle bli ett trivsamt sorl. Efter att ha läst menyn tillsammans med en GT så åt vi god och prisvärd mat. Till det här stället kommer vi definitivt att ta eventuella gäster som besöker oss. Bra krypavstånd hem när man är nöjd.

Efter middagen gick vi ut till Themsen och tittade en stund på det stora fyrverkeriet som var på andra sidan floden vid Battersea park, fint att se även på håll. Ganska kallt ute men med mössa och vantar så var det ok. Med kallt menar vi typ 6 plusgrader och ingen snö.

I söndags blev det besök på ett köpcentrum på andra sidan Themsen, vi tog bussen och tillbringade ett par timmar där. Det blev lite inköp för oss bägge och en bra lunch som gjorde att det inte blev någon middag. Den sena eftermiddagen blev i TV soffan för mig med fotboll och golf medan Anne tittade på "Follow the money" på TV play på datorn. Hon hade några avsnitt att se i kapp. En ganska skön söndag.

I dag, måndag, var det så dags för att hämta bilen. Efter besök på gymet på förmiddagen och lite småfix hemma på eftermiddagen var det dags att ta tåget och möta Anne på bilfirman. Lite smånervöst faktiskt, skulle limiten på kortet fungera i dag som Anne blivit lovad. Pirrigt också att för första gången på femton år köra en bil i vänstertrafik och sitta på höger sida. Dessutom i rusningstrafik och i mörker. Vi hade vår egen GPS med som vi känner igen. Det finns en i bilen också men den drar vi igång i morgon. Jag hade räknat med några felkörningar vilket det också blev, trots GPS.

Det började bra, vi lyckades betala och fick ut bilen. Den var tvättad och städad och såg fin ut. Ganska mycket trafik vilket var bra eftersom man då "följer med". Men !!!!! när vi tankat och kom till första stora rondellen hamnade jag i fel fil och vi kom ut på en stor led som går in mot Paddington. Alltså mot centrum. Nåväl vår GPS  jobbade på och försökte leda oss tillbaka ända tills jag återigen hamnade i fel fil och vi kom ännu närmare city. Vi hade väl inte tänkt oss att ta vägen nära city för att komma hem.

Det gick dock bra, vi åkte genom Hyde Park och ut på Kensington Road där vi kom åt rätt håll igen, förbi Royal Albert Hall och sedan ner i smeten för att komma mot Chelsea. Här kände jag igen mig så det började lugna sig. När vi sedan kom ut på Kings Road var vi "nästan hemma".  En kort stund senare körde vi ner i parkeringsgaraget. Jag hade tidigare i dag anmält reg numret så att vårt kort fungerade. Bilen parkerades sedan precis vid ingången till vår hiss.

Med facit i handen var det jättebra att vi åkte lite fel. Första resan hem blev genom centrala delar av London och det gick bra, nu kan det inte vara så svårt att köra bil på "fel" sida av vägen i fortsättningen heller. Dessutom känns det bra att sitta på "fel" sida eftersom det blir samma sak som hemma fast tvärtom !! Nu gäller det att fortsätta köra så mycket som det går så tar det nog bara någon vecka innan det känns helt naturligt.

Nu får vi se vad resten av veckan har att erbjuda. För mig blir det säkerligen gymet på förmiddagarna, åka och handla med bilen och kanske ta mig till något golfställe och träna lite. Nu finns alla möjligheter på ett annat sätt när man har tillgång till bil.