ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Idrottsdag !

Publicerad 2017-04-03 23:09:00 i Allmänt

Idrottsdag hade man i skolan ibland och nu har vi haft det här också. Men det var i går och vi ska börja det här inlägget med hur fredagen var. Senaste inlägget var ju min torsdag på The Tower of London. Nu har det gått en helg igen och så är det måndag kväll. Vi har haft fint väder med sol och värme och det grönskar mer och mer både på balkongen och utanför. På balkongen blommar de sista tulpanerna och fuchsian har rejäla knoppar. Det blir en färgglad balkong om några veckor.

Fredagen var som vanligt golfdag för mig. Hyfsat väder men lite fukt i luften under några minuter. Gick inte att kalla för regn. Greenerna var färdigpipade, sandade och sanden var nersopad i hålen. Men jag kan inte putta på sådana greener. Därav, trots bra spel på banan, ont i höfter och fötter, så blev det "bara" 34 poäng. När jag kom hem så hade jag fått mail från klubben om att mitt handicap nu är 10. Det har alltså gått från 14 till 10 sedan jag blev medlem. Nu får man börja kämpa. Tur att det handicapet inte gäller i Sverige eller i Spanien.

Lördagsmorgonen började, som vanligt nuförtiden, med ett besök på gymet för oss båda. Vi har bestämt oss för att gå till gymet lördag och söndag morgon, före frukost. Dessutom har Anne även denna vecka tagit en extra promenad varje dag till och från Kings Road och bussen där. Efter frukost var det veckohandling på Sainsbury. Där var det vinprovning, skulle aldrig förekomma på ICA Maxi.

När vi var kom hem därifrån promenerade vi sedan tillbaka hela vägen förbi Sainsbury till bussen mot shoppingcentret Southside som ligger hyfsat nära oss. Det var en "riktad insats" för vissa inköp. Där blev det också lunch innan vi tog bussen tillbaka och en promenad utmed floden för att komma hem. En fin dag som vi på sena eftermiddagen avnjöt på balkongen. Grönskan är som sagt på gång även i parken. Den här bilden tog Anne på en björk i vår park när vi var på väg hem.

Nu kommer vi till "idrottsdagen" som alltså är söndagen. Återigen började vi med gymet. När vi sedan ätit frukost och fixat till oss tog vi bilen till golfträningsanläggningen för lite träning på rangen. Funkade jättebra för Anne men mindre bra för mig. Bilen hem igen för en kort sittning ute i den härliga solen på balkongen och ett ostkex till "lunch" innan det var dags för nästa utflykt. Anne hade sett på nätet att det skulle vara en roddtävling på Themsen ganska nära oss. Jag hade också läst att det skulle bli trafikavstängningar pga en roddtävling.

Vad vi inte förstått var att det var den klassiska rodden mellan universtiteten i Oxford och Cambridge som skulle äga rum nära oss. Vi tog bussen dit, liksom alla andra. Rodden är nästan 7 km lång och börjar i närheten av där vi bor. Det var ett jättestort evanemang, hundratusentals människor i parkerna och utmed floden, mat och dryck, vilket vi tror drog lika mycket folk som själva rodden. Det var nog många som inte ens tog sig fram till floden för att titta på båtarna utan bara var kvar i parken och åt, drack och hade trevligt. Fantastiskt väder och allt var jättetrevligt. Vi fick gå en del men det var skönt i det härliga vädret.

Eftersom det var mycket folk var det svårt att ta sig fram till räcket mot floden. Jag kunde dock ta en del bilder. Det var inte bara tävlingsbåtar ute. Det här är ett område där det är roddklubbar utmed hela stranden och det var nog så att dessa klubbar hade båtar ute för att det skulle hända något på floden även timmarna innan starten gick. När jag såg detta kom jag att tänka på när jag rodde i kanalerna i Amsterdam.

När starten för damerna gick, kl 16.30, var det smockfullt vid flodkanten så jag försökte ta bilder bäst det gick. Det var svårt eftersom kameran zoomade in på de blad som just slagit ut på träden. Det här är dock en bild på vinnande damlaget från Cambridge först när dom kliver ner med båten i floden och sedan när dom passerar i full fart. Oxford vann herrarnas lopp. Som sagt var det mycket folk och god stämning.

När vi kom hem insåg vi att det måste varit årets hitills varmaste dag. Vi satt ute på balkongen och skådade ut över parken där det var full aktivitet. Picnic, fotboll, hundpromenader och mängder av folk som bara njöt av "sommarvärmen".

I dag måndag var det så vardag igen. Anne promenerade upp till bussen och jag var på gymet på förmiddagen. När jag gick till gymet såg jag att man höll på att plantera mängder av pelargoner i rabatterna i "reservatet". Vi har ju själva letat efter pelargoner till balkongen utan att hitta. När jag frågade mina golfkamrater häromdagen så skakade dom bara på huvudet och sa att det är för tidigt. Vi fattar ingentig, hur kan det vara för tidigt när det är tio grader på nätterna. Nu planteras de i alla fall i våra rabatter.

Vi väntar dock med att köpa och plantera till efter påsk. Och med det sagt så har nedräkningen börjat inför påsk och nästa resa till Altea, men det återkommer vi till senare.