ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Godingar från förr!

Publicerad 2017-03-05 18:53:00 i Allmänt

Den här veckan har som alla andra veckor bara flugit sin väg. Fattar inte vart dagarna tar vägen.
Min "drömbil" stod utanför kontorsfönstret häromdagen. En söt liten Mini med Union Jack målad på taket. Fin eller hur. Vilken skillnad på utsikt. När jag jobbade i Amsterdam på Schiphol tog jag bilder på världens största passagerarflygplan, Airbus 380 och nu ser jag en Cooper Mini.

Den skulle man ha med sig hem till Sverige som souvenir :-)

Vi avslutade veckan med ett konsertbesök fyllt med härlig musik "från förr". Showen hette Motown Magic och innehöll en massa gamla godingar från Supremes, Jackson Five, Lionel Richie, Stevie Wonder med flera. Tur man har åldern inne så man känner igen alla gamla hits. Det var verkligen toppen!

Själva konserten hölls i en gammal fin lokal i närheten av Sloan Square alltså inte så långt ifrån där vi bor (samma stadsdel i alla fall) och innan så hann vi njuta av en jättegod middag på The Botanist, där vi också varit tidigare några gånger. Därifrån var det bara dryga 100 meter till Cadogan Hall där konserten hölls.

Vi var jättenöjda efter två timmars fullt ös och hade självklart tänkt ta bussen hem (eftersom det inte är så långt). Men när vi klev ut på gatan så öppnade sig himlen och regnet fullkomligt vräkte ner. Då är man glad att man befann sig centralt i London så det var lätt att hoppa in i en taxi.

När vi klev ur taxin hemma regnade det så mycket så det helt enkelt inte går att beskriva. Det var verkligen som om någon stod med hinkar och hällde ut vatten. Så på de ca 200 meter vi var tvungna att gå till porten hann vi bli fullkomligt genomblöta.

Och sånt väder har det varit till och från den här helgen. Ibland skiner solen - och nästa stund värska skyfallen. Alltså återigen svårt att planera in några utomhusaktiviteter. Men helgen har varit bra i alla fall. Jag kände att det nu var dags att återuppta gymbesöken efter att haft förhinder i form av Sverigebesök och förkylningar.
Så vi har gymat såväl lördag som söndag morgon före frukost.

Igår var vädret också emellanåt riktigt härligt - ja till och med så att vi kunde ta eftermiddagsdrinken ute på balkongen. Välförtjänt efter gymbesöket på morgonen och en veckohandling på Sainsbury. Eftermiddagen i övrigt bestod bla av lite golftittande på TV. En ny svensk, Alexander Björk, spelade bra i Sydafrika och ligger i delad ledning inför söndagen.

Plötsligt fick jag, Micke, ta över skrivandet eftersom Anne passade på mellan skurarna att gå till närbutiken för att köpa bröd till kvällens fisksoppa. Den klassiska med lax, torsk, räkor o rotsaker/grönsaker.

Även i morse blev det alltså gymet. Helt ensamma både i går och i dag. Inga andra som är uppe och gymar lördag och söndag morgon med andra ord. När vi väl var tillbaka från gymet var det Vasaloppet som gällde, inte för oss alltså utan på TV. Det har blivit en tradition som vi tagit med oss hemifrån. Vilken otrolig avslutning det blev, åtta åkare inom två sekunder efter nio mil. Man blir imponerad. Nio mil är väl som att åka från Gladökvarn till Enköping. Känns som om det skulle ta flera dagar.

Efter Vasaloppet tog vi en promenad upp till Fulham Broadway för att handla lite inför vår resa till Gladö nästa helg. Det blev också en lunchtapas på en spansk restaurang som ligger på vägen dit. Lite skinka, ost och korv blir aldrig fel på en söndag lunch (och ett glas vin) När vi sedan kom hem var det dags för sista milen på femmilen i Lahtis som vi såg på Eurosport. Helt ok av svenskarna tycker jag men fantastiskt att en engelsman, Andrew Mushgrave, klarar av att komma på en fjärdeplats, före alla svenskar och framförallt alla norrmän. Riktigt bra insats. Northug sa tydligen att det var skandal att ingen svensk eller norrman var före en "pubåkare".

Nu kom Anne tillbaka med brödet och hon var glad att hon tog med ett paraply. En ny skur på hemvägen men det gick bra så nu får vi vitlöksbröd till soppan. Golfen är på TV och tyvärr så verkar inte vår nya unga spelare Björk klara av att vinna, men han spelar ändå ok. Nu fokuserar vi på fisksoppan som är på spisen och vitlöksbrödet som strax är i ugnen. På torsdag kväll åker vi till Gladö och vi återkommer säkerligen med en rapport om hur det ser ut där och hur det går med växthusstädning, trädklippning och annat småfix.