ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Blå blå himlar och hav

Publicerad 2017-10-17 18:25:00 i Allmänt

I fredags kväll kom vi till i Altea igen. En kort försening på Gatwick pga kö ut till startbanan men med två timmars flygtid var vi ändå nere på marken i Alicante före utsatt tid. Bilen väntade på oss och den här gången var det Anne som tog oss med bra fart till Altea. Som vanligt blev vi eskorterade in till lägenheten av vår fyrbente kompis ”Biloute” som nu hade väntat på oss över två och en halv månad. Han har ju fått en lillebror som han inte gillar så nu flyr han till oss för att få vila. Lillebror ”Bobin” är inte så stor ännu men han gör tydligen sitt bästa för att förpesta tillvaron för Biloute. Häromdagen satt han och tittade ut genom kattluckan och i morse var han upp på vår terrasmur men då gick Biloute dit och skickade hem honom igen. Biloute tänker inte låta honom komma till oss känns det som.

Väl i lägenheten fick han den från London medhavda skinkbiten som han alltid får. Därefter kan man börja kolla hur det ser ut i lägenheten och på terrassen. Allt var bra och på terrassen hade änglarna städat förra lördagen. Dvs ett kraftigt regn som gjorde att den aldrig varit så pass ok. Detsamma gällde våra växter. Vi har aldrig, någon gång på året, sett att de varit så gröna och frodiga när vi kommer efter att ha varit borta så länge. Notera höjden på kaktusarna. Dom har nog vuxit fem gånger sin längd sedan vi köpte dom. Innan sängdags blev det naturligtvis en liten sittning på terrassen i den 20 gr värmen.

Vad gäller utsikten så är den ju densamma sedan alla år. Man kan faktiskt leva med att se det här varje dag :)

Eftersom vi ska stanna ”länge” den här gången så fick det också bli ett inköp till hyllan, en suckulent som blommar jättefint i solen. På tal om länge så är det i dag, tisdag, en hel vecka tills vi ska åka hem igen. Känns lyxigt. Förutom en blommande suckulent på terrassen fyllde vi också frukt och grönsaksfaten.

Så vad har vi då gjort så här långt. Första dagen är det nästan alltid samma schema. Handla och tvätta terrassen. Även om den var fin så behövdes den skuras. En del växtskräp och framförallt sand som satt sig ifogarna. När detta var klart så hann vi också med att sitta på terrassen en stund och ”pressa” i solen. Kvällens middag blev nyinköpta råa stora ”gambas” som Anne marinerat och som jag sedan grillade på spett. Kvällen tog dock inte slut på terrassen. Våra kompisar Per och Pernilla hörde av sig och undrade om vi inte kunde avsluta kvällen med en drink på Mojito baren. Att man inte lär sig. Nu blev klockan halv två innan vi kom i säng och det fick vi faktiskt betala lite för på söndagen.

Seg söndagsmorgon och färd till stranden i Calpe. Vi snackar, 26/27 gr på dagtid, så stranden var ett bra alternativ. Tyvärr lite för stora vågor för mysiga bad men badkrukan/hemarbetaren var i alla fall i och blev översköljd av vågorna. Riktigt skönt i vattnet. Härligt också att kunna ligga i full sol med lite fläktande vindar utan att bränna sig. Den här gången passade vi på att besöka en favoritstrandrestaurang som serverar currywurst. Jo ni läste rätt, det är en riktig Calpefavorit för oss. Han som driver stället ser lika förvånad ut varje gång vi kommer och beställer det.

På eftermiddagen gick vi iväg till en ”marknad” som hålls varje år och som heter ECO ALTEA. Som namnet visar är det en ekologisk marknad som vår granne talat sig varm om tidigare. Inget för oss men kul att se hur det lokala får utrymme. På väg dit fotade jag Anne vid en otrolig "blyblomma".

Kvällens middag blev en hämtpizza från apelsintorget. Perfekt mat när man varit lite seg hela dagen. Det blev sedan en tidig kväll som behövdes efter två sena kvällar. På kvällarna hör och ser vi mängder av fiskebåtar som går ut från hamnen. Fler än det varit på ett tag faktiskt.

I går morse, måndag, hördes direkt att det var vardag igen. Full fart på stan med bilar och båtar. Själva åkte vi på inhandlingsturné. Första stoppet blev på biltvätten. Sedan hade vi för avsikt att kolla efter en vinkyl. Vi har blivit bortskämda med det i London och tänkt att det skulle passa bra här. Vi skulle också komplettera lite livsmedel på Carrefour. Vad gäller vinkylen så kollade vi först Carrefour, inte helt ok. Sedan blev det Media Markt, inget som passade. Avslutningsvis åkte vi till den lilla lokala butiken i Alfaz del Pi och där stod den. Nu är den beställd och ska levereras på torsdag. Bild kommer i nästa inlägg när den är installerad.

Eftermiddagens ”jobb” blev att sätta nytt tyg på vårt AC skydd, dvs den stora klumpen som sitter på terrassen. Det gamla tyget var så blekt och ”smutsigt” att det behövde bytas. Det gick lätt eftersom vi hade det gamla att mäta efter. Ställningen är välbyggd så den verkar hålla i evigheter.

I dag, tisdag, hade vi planerat att åka till Alicante med tåget för att kolla in Volvo Ocean Race, som startar där nästa helg. Det är en jättegrej där man kan se båtarna och en hel del annat. Vi ändrade oss dock under frukosten, lång tågresa i varmt väder. Vi bestämde oss i stället för att ta tåget åt andra hållet, till staden Denia. Det är därifrån som båtarna till Mallis och Ibiza går. Vi tänkte oss en promenad på stan och en lunch/middag på en pir. Vad hände? Jo vi ändrade oss igen.

Vädret ska bli sämre i morgon och kanske även på torsdag så vi åkte i stället till stranden i Calpe. Man vet inte om det blir något mer tillfälle för det. Det blev en underbar dag på stranden med härlig sol och skönt vatten. Hyfsade vågor men inget som var något farligt. Vi badade båda två.

Nu är vi tillbaka sedan en tid och jag sitter på terrassen och skriver detta till ljudet av fiskebåtarna som rullar in en efter en. Det är de som gick ut tidigt i morse som kommer tillbaka nu. I kväll blir det middag med Tiina och Bernt uppe i gamla stan. Morgondagens golf med Björn och Ingrid har vi ställt in eftersom man lovar regn och ÅSKA hela eftermiddagen. Då vill man inte spela golf. Vi hör av oss när vi har något nytt att berätta/lägga till i vår dagbok.