ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Musicaltisdag

Publicerad 2018-08-16 17:38:00 i Allmänt

I tisdags var vi så på vår, förmodligen, sista kvällsutflykt. Det var musicaldags i kvarteret/huset där Anne jobbar. Vi såg ”Tina” the Tina Turner musical. Förutom en massa bra musik fanns också hela storyn där. Allt från hur hon som barn lämnades av sina föräldrar och sedan upptäcktes av Ike Turner. Hur han sedan plågade och misshandlade henne och barnen till att hon slog igenom igen på riktigt. Den första delen var nog lite före vår tid men den andra är definitivt under vår tid som unga.

Innan föreställningen åt vi en tidig middag på en restaurang i huset där Anne jobbar. Delaunay är en restaurang med tema från Tyskland och Österrike. En lite ”finare” restaurang i stil med Balthazar som vi varit på en del gånger. Vad äter man då på en sådan restaurang. Ja vi är ju sådana som tar det som vi tycker vi är sugna på just då. Det blev en laxtartar för Anne till förrätt och en räkcocktail för mig.

Som varmrätt tog vi något vi nästan bestämt oss för innan. Korv 😊 Vi har ju förut visat att vi ibland tar in engelsk korv på pubarna. Det är något helt annat än att bara äta varmkorv med mos. Här, med tysk/österrikiskt tema, var det ju givet att ta in korv. Två valfria kryddade korvar med surkål och österrikisk potatissallad. Dessutom med en liten skål currysås till. Det var mumsigt och serverat på ett mycket fint sätt.

Skönt att vi bara behövde gå 50 m från Annes jobb till restaurangen och sedan ytterligare 50 m till teatern. Men så mycket folk det var runtomkring. Massor av musicalteatrar och bussarna flockades utanför. Många svenskar och andra ”utlänningar” var på plats. Kön till föreställningen var således över femtio meter lång. Musicalen spelades på en liten och gammal men väldigt charmig teater som heter Aldwych Theatre. På väg hem passerade vi Buckingham Palace, kanske för sista gången, och jag passade på att ta en bild i mörkret.

Nu går vi lite baklänges men jag hade ju golftid på morgonen. Jag tog, som vanligt numera, bussen till Clapham Junction där cirkusen utbröt. Tåget var lite försenat enligt tavlan. Ingen större fara dock. Plötsligt talar man om i högtalarna att vi som väntar på plattform 15 på tåget mot Epsom snarast ska bege oss till plattform 13 där det försenade tåget ska komma in. Ett antal människor, inklusive jag med golfbag, sprang mot 13. Väl där kommer tåget in varpå man talar om att just den här gången ska tåget inte stanna på ett antal stationer, däribland den jag ska till. Man skulle väl köra in tid. Så det var bara att ta sig tillbaka till plattform 15 och invänta nästa tåg. Nåväl, jag kunde i alla fall ansluta till mina kompisar på hål 3 utanför klubbhuset.

I onsdags hade jag mitt, kanske, sista gympass. ”motorn” går bra efter några veckors idogt tränande. Jag hade en period där vi var i Altea och jag sedan var i Gladö och dessutom var det en ganska lång period som jag för första gången besvärades rejält av pollen. Men som sagt nu är motorn på högvarv igen. Kanske ändå inte blev sista passet utan det kan bli ett på måndag också. Man får ju inte vika ner sig.

I dag, torsdag, kom så flyttkartongerna så nu är det fritt fram att börja packa det som vi inte kommer att använda sista veckan. Tyvärr lyckades man inte leverera det jag hade beställt utan bara hälften. Så det blev att direkt maila till flyttfirman i Sverige och be att dom ser till att vi får de kartonger vi beställt. Det löser sig säkert redan i morgon. Det blir väl inte bara packning i helgen utan vi ska nog klara av att ta oss ut i området en stund också. I veckan har vi också fyllt i försäkringshandlingarna för flyttgodset så att vi inte står lottlösa om ”bilen brinner upp”. Inte lätt att värdera allt man har, även om det inte är så mycket. Man får dock en liten tankeställare om att man kanske är underförsäkrad hemma. Dags att kolla upp det också.

Dessutom hade vi en fotograf här från företaget som sköter uthyrningen. Det var bokat två gånger tidigare men då kom det ingen men på tredje försöket så kom han verkligen. En kille som lät som han var med i ”allå allå emliga armén”. Alltså en inflyttad fransman, han var trevlig och effektiv så det var en snabb fotografering med inte alltför mycket flyttande av de prylar som vi har framme.

I dag är det ytterligare en dag med regn, massivt regn. Man ser inte ens flygplanen på väg in mot Heathrow, då ligger molnen verkligen lågt. Det är varannandagsväder i kubik just nu. Men regnet gör att det börjar grönska igen. Det är märkligt hur fort det kan komma gröna strån i gräsmattor som varit helt gula för två veckor sedan. Förmodligen är väl golfbanan lite blöt i morgon igen vilket betyder att utslagen blir kortare men att inspelen går att kontrollera bättre. Om man nu kan kontrollera något när man spelar golf. 😊

Snart dags för växterna på balkongen att få komma ”hem”. För en del blir det en återkomst till Sverige för andra blir det första besöket. Jag har tidigare skrivit om problem med hollandsfuchsian. Jag planterade ju om den för några veckor sedan och har sedan dess plockat bort allt dött vartanefter. Nu ser den inte rolig ut men det verkar lite som att det stannat av nu. De få blad och blommor som finns kvar ser inte fullt så sjuka ut och jag tycker mig se små gröna utskott på några ställen på stammarna. Nåväl, den ska hem och rehabiliteras.

Jag måste också få göra ett litet förtydligande angående ”godsakerna” på bilderna i förra inlägget. Det är självklart inte bara flaskor det handlar om. Det är också en hel del påsar med andra ”godsaker” som vi kommer att sakna när vi kommer hem. Till och med några goda små grejer som vi lärde oss att gilla i Holland och som finns även här. Vi har hittat en holländsk butik, HEMA, på Clapham Junction station.

Annars har vi också beställt hem en låda med dressing och annat från ”The Garlic Farm” på Isle of Wight som vi besökte i september förra året. Vi hade med oss en del då och det är såå gott. I lådan kommer det också att finnas ”shortbread”, engelsk fudge, engelsk senap mm mm. Gott att ha i höstmörkret i Gladö när man minns tillbaka till tiden här. För att inte tala om när Anne på söndagen blandar sin egen Bloody Mary med en riktigt kryddig mix köpt på Sainsbury.

Det är golf från Sverige på TV den här helgen. Nordea Masters från Hills i Göteborg. Känns inte som en bana jag skulle gilla. Har också hört från de i mitt gamla ”Skånegäng” att den inte är något för oss vanliga golfare. Måste visa den här bilden som jag tog precis nyss. Dansken Torbjörn Olesen har slagit sitt utslag ner i ett ”rabbit hole” alltså ett kaninhål. Han och medspelarna diskuterar vad man ska göra och caddien föreslår att någon med lång arm ska ta upp bollen, men ingen vågar sticka ner armen i hålet. Det blev till slut fri dropp för Olesen.

I går när jag gick och mötte Anne så var det nog första gången hon inte behövde ”klättra” upp från båten till kajen. Det var ”flod” så det räckte till. I stort sett vågrät (nästan roligt ord just här😊) promenad från båten och upp. Bilden är inte helt rättvisande utan jag tyckte nästan att det var nerförsbacke från båten till kajen.