ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Helg i paradiset igen.

Publicerad 2018-02-20 18:45:16 i Allmänt

Så har vi då äntligen fått en helg i Altea igen. Jag kollade att vårt förra inlägg var i måndags för en vecka sedan och att jag då förutspådde att vädret skulle bli för dåligt för golf på tisdagen. Detta stämde mycket riktigt. Men det blev bättre senare så jag åkte till klubben tidigt på onsdagsmorgonen och spelade en runda helt själv på den frostvita men inte helt frusna banan. Som jag skrivit förut någon gång så har vi ett jättekort par fyra hål som dessutom är nerkortat pga arbeten med ny tee. Den här gången var jag så här nära att få i min eagleputt.

När det blev torsdag var det så dags att åka till Altea. För min egen del så kostade jag på mig ett gympass på förmiddagen innan det var dags att ta bussen till Clapham Junction där jag mötte Anne på tåget till Gatwick. Flyget kom iväg i hyfsat bra tid och allt stämde i Alicante så vi var i lägenheten vid 22.40 tiden. Som vanligt så kom Biloute och lotsade oss in. Tur att vi hade med oss skinka, det är ju därför han kommer med oss in. Nuförtiden så kommer också hans ”lillebror” Bobin över på vår terrass när han märker att jag flyttar ut möblerna och sopar av golvet. Förutom att en av våra stora krukor, med en tung suckulent i, rasat omkull så var allt ok. Klar himmel och 13 gr var helt ok för årstiden

När solen gått upp på fredag morgon kunde vi äta frukost ute, det gjorde vi tre morgnar av fyra. Härligt att kunna göra det i februari. Det är inte självklart den här tiden på året även om vi är i Spanien. När vi satt ute på morgnarna kom lille Bobin på besök igen. Väldigt busig och inte så sugen på att gosa ännu.

Efter frukost är det som vanligt dags för mig att skura terrassgolvet. Den här gången var det ännu smutsigare än vanligt eftersom en kruka rasat omkull och troligen legat ganska länge. Suckulenten såg ut att behöva klippas ordentligt eftersom den vuxit ut för mycket åt ena hållet och därför orsakat krukraset.

Höll på att glömma att det däremellan var premiär för vårt nya överkast. En av handbagageväskorna var fylld med ett överkast och två kuddfodral som skulle ersätta det gamla.

Dagens utflykt blev att åka och handla. Den här gången på en ny favoritaffär. Mercadonan i Albir är ett ställe vi började gilla förra gången vi var här. Efter det stannade vi till på golfbutiken eftersom Anne skulle ordna med bokningen till i maj då det kommer nio ”banktanter” för att spela golf och ha trevligt. Alla ska naturligtvis inte bo hos oss utan de delar upp sig mellan oss och Pernilla nere på strandpromenaden. Middag blev det sedan med Tiina och Bernt på ”Greken” på strandpromenaden. Det var en bra dag som började med en fin soluppgång och slutade med en fin kväll.

Vi har tidigare skrivit om att katterna inte riktigt är överens med varandra utan att den äldre, Biloute, nog tycker att lilla Bobin är ganska jobbig. Det är väl därför som Biloute kommer in till oss på förmiddagarna och gärna sover fram till sena eftermiddagen. Den här gången var dom dock inne hos oss tillsammans och visade att dom gärna busar/leker tillsammans.

På lördagsmorgonen var det återigen soligt och fint med frukost ute. Efter det gjorde vi en kortare utflykt för att köpa lite grejer till ett fix vi skulle göra i ett av köksskåpen. Vi hämtade också en ”gammal” klubba som Anne lämnat för omgreppning på golfbutiken. Inget golfspel den här gången, mest beroende på Annes problem med vänsterarmen, sk ”frozen shoulder”.

På väg hem tvättade vi bilen, vilket behövs varje gång eftersom den stått i dammet på parkeringsplatsen sedan vi var här senast. Den här gången upptäckte vi dessutom några rejäla skrapmärken på höger framskärm. Inget vi orsakat själva, skulle ha märkts, utan någon som skrapat i när den stått parkerad någonstans. Nåväl vi har sagt att det är en ”spansk bil” så det är bara att lappa i lite färg och se glad ut. Dessutom börjar överlacken släppa på några ställen, började redan i Sverige, så det är definitivt en ”spansk bil”.

Vid lunchtid gick vi genom gamla stan och ner mot strandpromenaden. Uppe på kyrktorget i Galma stan var det ”Fiesta del Porquet”. En hyllning till grisen. Långbord på nästan hela torget där man kunde få griskött serverat. Mycket folk och musik hela eftermiddagen.

Vi fortsatte dock ner till stranden som är ”utbyggd” sedan lite mer än ett år tillbaka. Den sträcker sig nu utmed hela strandpromenaden och vidare norrut. Vi skulle gå så långt man kunde och se hur fint det blivit. En liten paus blev det också när vi kommit ner på promenaden.

Vi promenerade sedan fram till flodfåran från bergen där vi vände. Tanken är att man senare ska kunna gå hela vägen fram till där Altea ”tar slut”, alltså där vägen mot Calpe fortsätter. Det var en jättefin promenad i det soliga vädret. På väg tillbaka stannade vi för en god lunch på ett av våra ställen på strandpromenaden. Härliga räkor och albondigas (spanska välkryddade köttbullar i tomatsås).

När vi ”klättrat” tillbaka hem så hann vi inte mer än innaför dörren innan Tiina hörde av sig och sa att dom var på kyrktorget och undrade om vi inte skulle träffas, som vi pratat om kvällen innan. Ut igen och upp till torget. Där pågick fortfarande resterna av ”grisfesten”. Det var också bröllop i stora kyrkan och Anne lyckades ta några bilder på brudparet när de skulle gå in i kyrkan. Det är alltid tjusigt och lite pampigt vare sig det är bröllop eller begravningar i kyrkan.

Det blev lite kyligt på torget när solen dalade ner mot hustaken så vi blev inte kvar där så länge. När vi gick hem så tog Anne och jag med oss pizza att äta till middag senare. En fullspäckad dag med andra ord.

Söndag blev tyvärr den dag då solen inte visade sig och det var lite duggregn på förmiddagen. Det gjorde dock inget, förmiddagen var, bla, vikt för iordningsställande av den omkullrasade suckulenten. Jag klippte bort en hel del och fyllde nästan en plastkasse med klipp. Nu står den stadigare och tar inte heller så stor plats. I övrigt var växterna jättefina den här gången också. Penningträdet har aldrig varit så grönt och tätt när vi kommit ner. Efter lite arbete i köket tog vi på oss promenadskorna igen och gick till Albir.

Först ett besök på marknaden som höll på att stänga ner. Därefter till Tracy och restaurangen hon jobbar på nu. Där var det fullt med folk och det märktes att ”flyttfåglarna” kommit tillbaka efter sina hemresor över jul och nyår. Flera sällskap med ”stammisar” som träffade varandra igen. Summan blev en härlig promenad i mulet men skönt väder och återigen god mat. Väl hemma blev det en tidig kväll.

Måndag, i går, var hemresedag och vi hade förmiddagen på oss att packa och fixa till i lägenheten. Vi skulle lämna lägenheten strax före 12 för att åka till flygplatsen. När vi insåg att det återigen var full sol så satte vi fart med packning och städning så vi kunde få lite mer än en timme i solen innan vi åkte. På väg till flyget fick Anne meddelande om förseningar pga dåligt väder på Gatwick. Nu blev det bara en timme sent och det stämde sedan bra med tåget och taxin så vi var hemma i lägenheten igen strax före 19.00

I dag är det tisdag och det är tillbaka till vardagen som gäller. Anne gick till båten och jag åkte till golfklubben. Mulet men 10 gr så ingen fara med vädret. Det kom lite småregn under några hål men inget man blev riktigt blöt av så det var en bra förmiddag på banan. I morgon blir det troligen gymet igen. När jag nu till slut blivit klar med inlägget känns det som att jag ska gå och möta Anne vid båten och bära hem pc´n så vi får titta på Mandelmanns ikväll.