ohlssonsiamsterdam.blogg.se

Dagbok för våra år i Amsterdam & London.

Delrapport från Altea.

Publicerad 2018-05-21 20:01:00 i Allmänt

Dags för en liten rapport efter tre härliga dagar i Altea. Som vanligt lite försening från Gatwick, boarding ok och alla på plats i planet i god tid före ordinarie avgångstid. Jag (Micke) märkte redan när vi klev ombord att det var irritation mellan markpersonal och kabinpersonal, pursern skällde på den ansvarige på marken och ingen av dem visade någon större känsla för varandra. Nu var det säkert ingen av dem som orsakade att det tog 45 min innan planet var i luften men det är alltid tråkigt att inte komma iväg i tid när allting verkar klart.

Medans vi väntade hade vi också förstått att det var ett riktigt engelskt "partyplan". Ombord fanns två "henpartys" och ett "stagparty" dvs två möhippor (hönspartyn) och en svensexa (hingstparty). Dom hördes inte där vi satt, förmodligen eftersom vi hade musik i lurarna. Några av tjejerna mådde dessutom nog inte så bra i slutet av resan. Killarna hördes desto mer när vi landat. Undrar hur dom mår i dag.

Men när piloten till slut fick sitt telefonsamtal om att allt var klart för start gick det hyfsat fort. Väl uppe i luften visste vi redan att det bara var två timmars flygtid och till slut landade vi enligt tidtabell i Alicante. Det funkade också ok med Annes axel även om det var jobbigt att sitta still och inte hitta ett läge som inte gör ont. När vi kom fram gick det som vanligt bra med bilen och vi var hemma i lägenheten 22.35. Helt ok med tanke på försening, vi har nog faktiskt inte varit i lgh tidigare någon annan gång från Gatrwick.

Jag har ju alltid skrivit att Biloute kommit och mött oss vid porten, varje gång sedan ett par år tillbaka. Den här gången var det inte så, vi började undra vad som hänt. Men! när vi kom upp till vår dörr så kom både Biloute och Bobin ut genom kattluckan hos dem och kom med in till oss. Biloute fick sin skinkskiva och Bobin var bara nyfiken, som vanligt. Bilderna visar båda två utanför huset vid ett annat tillfälle och även ”hemarbetaren” som sopar terrassen för en kort utesitttning efter ankomst.

När det sedan blev lördag var det dags för det sedvanliga ”förstadagsjobbet”. Spola och skura terrassen, som den här gången var riktigt smutsig. Det blev till att krypa runt på knä och skura nästan allting för hand. Men det blev väldigt fint igen. Vår gecko, som bor bland krukorna, blev nog lite störd men klarade sig bra. Efter det åkte vi till Carrefour för att ”storhandla”, det är ju lång vistelse den här gången. På väg dit blev det också inköp av en stor petunia till terrassen, mysigt att ha något som blommar. På hemvägen tvättade vi bilen, nu var den nästan oigenkännlig efter att ha stått i dammet på parkeringen ett par månader.

Middagen blev grillade kycklinglårfileér på spett, med tomat och plommonsallad, MUMS, framförallt med den vy vi har. Bobin kom också tillbaka för lite kaktusmums. Den katten är helt galen. Hur som helst var middagen väldigt god.

I går, söndag, blev det utflykt med bussen till en ”antikmarknad” med tillhörande underhållning och matservering. Den heter ”El Cisne” och ligger nära Benidorm. Själva marknaden bestod mest av, i våra ögon, en massa gammalt skräp men behållningen var nog livemusiken och lite tapas med tillhörande vin/öl. Full fart med mestadels ”gamlingar”. Vi skojade och sa att de unga engelsmännen ”brölar” i Benidorm men när dom blir äldre så dansar och ”småbrölar” dom på ”El Cisne”. Trevligt ställe faktiskt.

Tyvärr upptäckte Anne, häromdagen, att vi fått larver i penningträdet på terrassen. När jag kollade närmare var det mer än vi anade. Anne tog en bild på en av dem, kanske inte syns så tydligt men Anne har gjort en liten ring med en förstoring av larven, i bilden. Jag har tagit bort massor av dem och dessutom sprayat två gånger. Vi tror att den ska klara sig, alltså inte larven, med spray, gödning och vattning. Den ser faktiskt lite bättre ut i redan i dag.

I dag, måndag, var vi först iväg till Alfas del Pi för att ordna reparation av vår markis. Den har ”hängt ner sig” och lutar betänkligt. Nu får vi stå ut med det till midsommar men det kan vi nog leva med, den fungerar trots allt fortfarande.

Därefter hade vi tänkt ta tåget till Denia som ligger tre mil norr om oss. En fin tågresa på smalspårig järnväg med fina vyer. När vi kom ner till stationen visade det sig att tåget för tillfället bara gick till Calpe och att det sedan var buss. Detta på grund av spårarbeten efter Calpe. Vi la ner det projektet och gick ner på strandpromenaden istället. Det blev lunch i solen och sedan klättring upp hem igen.

Under dagen har vinden vänt och nu är det sydliga vindar och solen är riktigt varm. Vädret har varit ok de första dagarna med en hel del värmande sol men det ska tydligen bli ännu varmare för varje dag som kommer. Skönt med en värmande sol men som ändå inte är tryckande och fuktig. Kanske bästa tiden här just nu.

Så här fint kan det vara på strandpromenaden en eftermiddag i maj.